1. Anasayfa
  2. BLOG

2.El Araç Oto Ekspertiz Yasası Zorunluluğu Gerçek mi?

2.El Araç Oto Ekspertiz Yasası Zorunluluğu Gerçek mi?
2.El Araç Oto Ekspertiz Yasası Zorunluluğu Gerçek mi?
0

2.El Araç Oto Ekspertiz Yasası Zorunluluğu Gerçek mi?

Alıcılar, kullanılmış araç satın alırken birçok sorunla karşılaşmaktadır. Araç komisyoncuları, hasar kaydının olmaması ve aracın kilometresinin azaltılması gibi birçok hileli yöntemle neredeyse aldatılıyor. İkinci el araç alımları yeni bir yönetmelikle yeniden tasarlandı. Bu yönetmeliğe göre artık ikinci el araç alımları için değerlendirme raporu zorunludur. Detayları haberimizde bulabilirsiniz.

Değerlendirme raporu nedir?

Uzmanlık, teknik bilgi gerektiren bir meslektir ve bu meslekle uğraşanlara uzman denir. Konut ve araç satın alırken birçok dönem size danışılacaktır. Bu bağlamda, bankalar kredi verme konusundaki uzmanlığı gösteren notun üzerinde bir fiyat teklif ediyorlar. Otomatik derecelendirmeler ise otomobillerde olumsuz bir durum olup olmadığını belirler ve araç için fiyat belirlenir. Ülkemizde özellikle kullanılmış araçlar için böyle bir zorunluluk yoktu. Bireyler, kendi ücretlerini ödemek şartıyla satın almak istedikleri araçla ilgili detaylı bilgi vermek için uzmanları aradı. Depozitosuz ticari araç satışı yapan galerilerin linkini inceleyebilir, depozitonuz olmasa bile araç temin edebilirsiniz.

Araçların uzman tarafından belirli incelemelere göre bildirilmesidir.

Bu kapsamda araç üzerinde gerekli incelemeler yapıldıktan sonra gözlemler rapor edilmelidir. Özellikle internette yayınlanan ilanlar sıklıkla araçların temiz ve hasarsız olduğuna işaret etmektedir. Maalesef aracı satın aldıktan sonra olumsuz durumlar yaşanıyor. Maalesef aracın gerçek kilometresi daha sonra belirlenemiyor. Sadece aracın önceki bakımı sırasında tutulan kayıtlar bize bu konuda fikir verebilir. Almayı planladığınız aracın motorunu kontrol ederek veya görüntüsüne zarar vermeyerek yanılmayın. Yeni oluşturulan yönetmelik, bu tür olaylara karşı bir ihtiyati tedbir içermektedir.

Kullanılmış Araç Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • Öncelikle araç tescil belgesini araştırmalısınız. Lisanstaki bilgilerin size sağlanan bilgilerle eşleştiğinden emin olun. Örneğin 2010 yılı itibariyle aracın ruhsatında aracın modelinin listelendiği ve satışı yapan kişinin 2012 için bir model olduğunu söylediği bir durumla karşılaşabilirsiniz.
  • Ücreti satın alırken hemen ödemeyin. Bu nedenle imzalanan ilk belgeler herhangi bir kesinlik içermez.
  • Bazı incelemeler bir test sürüşü gerektirebilir. Bu uzmanlardan yardım istemek daha iyidir.
  • Araç piyasa değerinin çok altındaysa, bu fiyat uygunluğu size çekici gelmemelidir. Bu, araçta bir sorun olduğuna dair bir işaret olabilir.
  • Acilen satın almayın. Bu nedenle, bu işte kandırılma riskiniz yüksek. Devlet memuru veya kadının temiz arabası gibi reklamlar yayınlayarak durumun gerçeği yansıtmadığı sıklıkla görülmüştür. Bu reklamı yapmanın nedeni, güvenilir bir imaj yaratmaktan çok alıcıların gözünde güven yaratmaktır. Bunu önlemek için araç bir uzman tarafından muayene edilmelidir.
  • İki aracın aynı işareti ve modeli size ilkini sağlam ve hasarsız olarak gösterebilir. Notere gitmeniz durumunda resmi işlemler yapılırken araç değiştirilebilir. Bu şekilde, bir duruma hazırlıklı ve uyanık olunmalıdır.
  • Bireylerden araç almak çok risklidir. Bu nedenle önce güvendiğiniz kişilerden veya ikinci el satış yapan galerilerden satın almanızda fayda var.
  • Bazen satın aldığınız aracın yedek anahtarını alamayabilirsiniz. Veya yedek anahtarın eksik olduğunu söyleyebilirsiniz. Bu durum gerçeği yansıtmayabilir. Aracın anahtar kodunu iptal etmezseniz, çalıntı davalarla karşılaşabilirsiniz.
  • İnternetteki ilan sayfaları üzerinden ulaştığınız araçların sahipleri ile anlaşmaya varırsanız, talep etseler bile yüksek ücret ödemeyi reddedeceksiniz.
  • Gezgin kayıtlarının inandırıcı olmadığını unutmayın.

Kullanılmış araçlarda uzmanlık gereklidir!

Kullanılmış motorlu taşıtların ticaretine ilişkin çifte düzenleme 8 Eylül 2020 tarihinde 30529 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Bu yönetmelik 13 Şubat 2020 tarihinde 30331 sayısıyla yayımlanan yönetmeliğin Resmi Gazete’de de devam edeceğini belirtiyor.

Bu nedenle taahhüt 13 Şubat’ta başlıyor. Yeni yönetmelik ile uzman görüşleri almaya yetkili firmaların TSE standartlarına uygun hizmet vermesi amaçlanıyor. Bu akılda tutularak, yeterlilik belgesi almaları zorunlu hale gelmiştir. Bu yönetmeliğe göre kara araçları ve kullanılmış otomobil satışı öncesinde, değerlendirme testi sonucunda yetkili kuruluş tarafından düzenlenen bir belge alınacak ve bu belgenin bir kopyası aracı teslim alacak kişiye verilecektir.

Bireyler önce uzmanlığı aradıkları için miktarı kendileri ödemek zorundadırlar. Alıcı herhangi bir nedenle pes ederse, bu sebep tamamen kendisinden kaynaklanıyorsa, raporlama ücretini kendisi ödemek zorunda kalacaktır. Ancak satış süreci kurallara göre yürütülüyorsa söz konusu firma ödeme sürecini gerçekleştirir.

İlgili raporda TSE tarafından belirlenen standartlar uygulanır. Bu Türk Standardizasyon Enstitüsü’nün belirlediği kurallara göre kurulan firmalar rapor hazırlama hakkına sahiptir. Bu firmalar tarafından verilen belgelerin 60 ay veya 5 yıl zarar görmeden saklanması ve aslını yansıtması gerekmektedir. Yönetmeliğe göre, ilgili yönetmeliklerin çıkarılmasından bakanlık sorumludur.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, bu hizmet faaliyetlerini iyileştirmek için rapor alması gereken diğer araç türlerine, ilgili şirketlerde istihdam edilen kişilerin aradığı niteliklere karar vermek isteyen kurumun görüşünü bildirme yetkisine sahiptir. değerlendirme ücretleri ve raporu hazırlayanların uyması gereken kurallar.

Bu firmalar araçları belirli kurallar dahilinde sigortalayabilirler. Operatör, satış süresini hesaba katarak, aracı 5.000 kilometre ve ilk üç ay boyunca güvence altına alacak. Araç bu açıklamada belirtilen kilometre veya tarihe ulaşırsa ve elektrik devreleri, motor, şanzıman veya diferansiyel ile ilgili sorunlar varsa, hasarı karşılaması gerekir.

Buradan anlaşılan esas, aracın ilk üç ay ve 5.000 kilometreye kadar garanti kapsamında olduğudur. Araç yukarıda belirtilen teknik sorunlar nedeniyle hasar görmüşse satın aldığınız yetkili firma ile iletişime geçerek durumu bildirin. Bu noktada firma sizden aracın garanti kapsamında olduğunu ve hasarı tazmin etmek için teslim alındığına dair bir belge hazırlamalıdır.

Teslimat ve alan detayları, arıza durumu ve araç detayları bu belgeye yazılmalıdır. Sorun 10 iş günü içinde yetkililer tarafından çözülmezse araç sahibi 3 gün içinde kendi aracına benzer bir araç teslim alacak. Bu araç, kendi aracının değişim süresi boyunca kullanılmak üzere tasarlanmıştır. Bunu akılda tutarak, herhangi bir ödeme yapmayacaktır. Bu uygulama 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Kanunu’na dayanmaktadır. Aracın arızalı olarak algılanmasından kaynaklanan sorunların giderilmesi ve geçici kullanım için araç sahibine araç tahsis edilmesi zorunludur. Sorumlu bakanlık, konu ile ilgili değişikliklerin uygulanmasına ve maddelerin uygulanmasına karar verir.

Değerlendirme raporunu alma istisnası

Plan ile, araç alıcısı fiilen kapsanmaktadır. Ve kendisine yüklenen mali yükümlülükten kurtulur. Bu nedenle satıcı, satın alma sırasında tutulacak raporun bedelini öder. Raporun satış işlemi öncesinde saklanması yönetmelik gereği zorunludur. Raporlamaya yetkili birçok firmanın kalitesi bu şekilde artıyor. Bu nedenle ilgili firmaların Türk Standartları Enstitüsü tarafından belirlenen standartlara uyması gerekmektedir. Yeterlilik belgesi olmayan firmalar TSE’ye başvurarak belgelerini alabilirler. Araç alımını yaratanlar bu şekilde de derin bir nefes alacak. Durumun tek bir istisnası var. 160.000 kilometre yol kat etmiş ve 8 yaşından büyük araçlar için değerlendirme raporu alınması zorunlu değildir.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir